-

Takaisinperintä ja muutoksenhaku

Jos annat suostumuksen, pääsemme tekemään tarvittavat korjaukset ja antamaan sinulle uuden ansiopäivärahapäätöksen ja siihen liittyvän takaisinperintäpäätöksen.

Tarvitsemme suostumuksen kirjallisesti yksilöitynä tiettyyn päätösnumeroon, joten se kannattaa antaa verkkopalvelusta löytyvällä sähköisellä vastineella tai postitse saamasi kuulemiskirjeen liitteellä.

Suostumuksen antaminen nopeuttaa asiasi käsittelyä, koska kassa ei joudu silloin hakemaan lupaa päätösten poistoon sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnalta.

Voit lukea lisätietoa takaisinperinnästä täältä.

Se tarkoittaa, että voit kertoa kassalle oman kantasi liikamaksusta. Vastineeseen voit liittää esimerkiksi selvityksiä tai dokumentteja, jotka ovat puuttuneet kassalta ja jotka sinun mielestäsi vaikuttavat asian käsittelyyn.

Vastineessa voit myös ehdottaa sinulle sopivaa maksusuunnitelmaa liikamaksun palauttamiseksi.

Jos sinulta on pyydetty suostumusta päätöksen poistoon, sinun pitää vastineessa kertoa, suostutko päätöksen poistoon vai et.

 

Maksutiedot tulevat näkyviin verkkopalvelun takaisinperintäosioon, kun takaisinperintäpäätös on annettu. Jos et avaa takaisinperintäpäätöstä verkkopalvelussa 7 vuorokauden sisällä sen antamisesta, maksutiedot lähetetään lisäksi postitse.

Asiasi käsittely on nopeampaa, kun lähetät kassalle vastineen kuulemiskirjeeseen mahdollisimman pian.

Voit tehdä ehdotuksen maksuohjelmasta takaisinperinnän kuulemiskirjeen vastineessa.

Jos olet jo saanut takaisinperintäpäätöksen, voit lähettää ehdotuksesi verkkopalvelun viestit-osiosta tai sähköpostitse osoitteeseen: takaisinperinta@pam.fi.

Ehdota maksuohjelmassa sellaista euromääräistä summaa, minkä voit maksaa kassalle kuukausittain takaisin. Voit halutessasi myös esittää toiveen ensimmäisen maksun eräpäivästä.

Jos ehdotuksesi hyväksytään, sinulle lähetetään ehdotuksen mukainen maksuohjelma. Jos ehdotukseen ei voida suostua, tai tarvitsemme asiassa lisätietoja, otamme sinuun yhteyttä.

Liikamaksu ei kasva korkoa maksuohjelman aikana.

Aiheettomasti maksettu päiväraha on työttömyysturvalain mukaan pääsääntöisesti maksettava takaisin. Se, että liikamaksu on aiheutunut viranomaisen virheestä, ei ole lain mukaan perusteltu syy luopua takaisinperinnästä. Takaisinperinnästä voidaan luopua vain silloin, jos takaisinperintä on etuudensaajan taloudellisesta ja sosiaalisesta tilanteesta johtuen kohtuuton.

Voit lukea lisätietoa takaisinperinnästä täältä.

Jos saat toimeentulotukea, lähetä toimeentulotukipäätös. Jos et saa toimeentulotukea, täytä lomake ’Selvitys taloudellisista ja sosiaalisista olosuhteista’ ja lähetä se kassalle. Lomakkeeseen tulee kirjata koko perheen menot yhden kuukauden ajalta. Löydät lomakkeen täältä.

Ilmoita menot euromääräisinä summina, koska emme voi arvioida kulujen suuruutta puolestasi. Jos sinulla on lainaa tai velkoja ulosotossa, lähetä tosite niiden määrästä.

Pyydämme sinulta tarvittaessa lisätietoja.

Huomioithan, että jos liikamaksu johtuu hakijan vilpillisestä menettelystä, luopumista ei voida tehdä.

Voit tehdä valituksen, kun sinulle on annettu takaisinperintäpäätös ja siihen liittyvät ansiopäivärahapäätökset. Valitusohjeet tulevat päätösten liitteenä.

Valitukset käsitellään 60 päivän sisällä päätöksen tiedoksisaantipäivästä. Ilmoitamme sinulle, kun valituksesi on käsitelty.

Jos kassa ei voi oikaista päätöstä vaatimallasi tavalla, lähetämme valituksesi sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakuntaan käsiteltäväksi, jossa käsittelyaika on tällä hetkellä noin 8-10 kuukautta.

Lue lisää valitusten käsittelystä Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan verkkosivuilta.