-

Återkrav av förmån och överklagande av beslut

Om du ger ditt samtycke kan vi göra nödvändiga korrigeringar och ge dig ett nytt beslut om inkomstrelaterad dagpenning samt ett beslut om återkrav.

Vi behöver samtycket skriftligen och specificerat till ett visst beslutsnummer. Det är därför bäst att ge samtycket via det elektroniska svaret i webbtjänsten eller med bilagan till hörandebrevet som du fått per post.

Att ge samtycke påskyndar handläggningen, eftersom kassan då inte behöver begära tillstånd från besvärsnämnden för att upphäva beslutet.

Du kan läsa mer om återkrav här.

Det innebär att du kan framföra din egen syn på felbetalningen till kassan. I svaret kan du bifoga till exempel utredningar eller dokument som saknats och som du anser påverkar handläggningen.

Du kan också föreslå en betalningsplan för att återbetala felbetalningen.

Om du har blivit ombedd att ge samtycke till att beslutet upphävs, ska du i svaret ange om du samtycker eller inte.

 

Betalningsuppgifterna visas i webbtjänstens återkravssektion när beslutet om återkrav har fattats.
Om du inte öppnar beslutet i webbtjänsten inom 7 dagar från att det har getts, skickas betalningsuppgifterna även per post.

Handläggningen går snabbare om du skickar ditt yttrande till hörandebrevet så snart som möjligt.

Du kan föreslå en betalningsplan i svaret till hörandebrevet om återkrav.
Om du redan har fått ett beslut om återkrav, kan du skicka ditt förslag via meddelandefunktionen i webbtjänsten eller per e-post till: takaisinperinta@pam.fi

Föreslå en månatlig summa i euro som du kan betala tillbaka till kassan. Du kan också föreslå ett önskat förfallodatum för den första betalningen.

Om ditt förslag godkänns, skickas en betalningsplan enligt förslaget till dig.
Om förslaget inte kan godkännas eller vi behöver ytterligare information, kontaktar vi dig.

Felbetalningen ökar inte med ränta under betalningsplanens gång.

Enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring ska felaktigt utbetald dagpenning i regel återbetalas.
Att felbetalningen beror på ett myndighetsfel är enligt lagen inte en tillräcklig grund för att avstå från återkrav.

Återkravet kan endast avstås om det är oskäligt med hänsyn till den ekonomiska och sociala situationen för den som fått förmånen.

Du kan läsa mer om detta här.

 

Om du får utkomststöd, skicka beslutet om utkomststöd.
Om du inte får utkomststöd, fyll i blanketten ”Utredning om ekonomiska och sociala omständigheter” och skicka den till kassan.

Ange alla inkomster och utgifter för hela hushållet under en månad. Du hittar blanketten här.

Ange utgifterna som eurobelopp, eftersom vi inte kan uppskatta storleken på kostnaderna åt dig.
Om du har lån eller skulder i utmätning, skicka ett intyg över beloppet.

Vi kan be om ytterligare information vid behov.

Observera att om felbetalningen beror på bedrägligt beteende, kan återkravet inte avstås.

 

Du kan överklaga när du har fått beslutet om återkrav och de tillhörande besluten om dagpenning.
Anvisningar för överklagande finns som bilaga till besluten.

Överklaganden behandlas inom 60 dagar från beslutets mottagningsdatum.
Vi meddelar dig när ditt överklagande har behandlats.

Om kassan inte kan rätta beslutet enligt din begäran, skickas överklagandet till besvärsnämnden för social trygghet.
Handläggningstiden där är för närvarande cirka 8–10 månader.

Du hittar mer information om handläggningen hos besvärsnämnden på: www.samu.fi/sv.