Ansökandet av inkomstrelaterad dagpenning
1. Anmäl dig som arbetslös arbetssökande hos arbetskraftsmyndigheten senast den första dagen du är arbetslös: www.tyomarkkinatori.fi/sv
2. Lämna in din första ansökan för inkomstrelaterad dagpenning minst för en period på två arbetslösa veckor. Ansökan kan lämnas in på den sista dagen av ansökningsperioden.
3. Bifoga bilagor:
- Arbetsintyg och uppsägningsanmälan
- Kopia på arbetsavtal
4. Ifall arbetslösheten fortsätter skickas ansökan antingen för en månads eller en 4 kalenderveckors period.
Kontrollera de nödvändiga stegen från denna praktiska minneslista.
Du kan ha rätt till inkomstrelaterad dagpenning ifall du är arbetslös, permitterad, arbetar på deltid eller tillfälliga ströjobb. Dessutom bör du vara registrerad som arbetslös arbetssökande hos arbetskraftsmyndigheten.
Förutsättningen för att få inkomstrelaterad dagpenning är att du varit medlem i arbetslöshetskassan i minst 12 månader samt att du uppfyller arbetsvillkoret under medlemskapstiden.
Arbetslöshetskassan granskar om du har rätt till inkomstrelaterad dagpenning i samband med handläggningen av din ansökan. Du kan läsa mer om förutsättningarna för att få inkomstrelaterad dagpenning här.
Arbetsvillkoret betyder tiden du måste vara i ett avlönat arbete innan du kan få inkomstrelaterad dagpenning. Arbetsvillkoret ackumuleras endast från din medlemstid i arbetslöshetskassan.
Arbetsvillkoret uppfylls då du ackumulerat 12 arbetsmånader inom en 28 månaders granskningsperiod.
Arbetsmånader till arbetsvillkoret ackumuleras på basen av utbetald bruttolön på följande sätt:
| Utbetalad lön under en månad | Arbetsvillkoret ackumuleras |
| 930 € eller mera | 1 månad |
| 465-929 € | 0,5 månad |
Fyll i din första ansökan för en två veckors period och lämna in den på den sista dagen av ansökningsperioden eller senare. Inkomstrelaterad dagpenning kan aldrig ansökas på förhand.
Läs mer om att ansöka inkomstrelaterad dagpenning här.
Du kan lämna in den fortsatta ansökan tidigast den sista dagen av ansökningsperioden.
- Ifall din ansökningsperiod är en kalendermånad lämnas ansökan in tidigast månadens sista dag eller senare.
- Ifall din ansökningsperiod är 4 veckor kan ansökan lämnas in tidigast 4. veckans söndag eller senare.
Kom ihåg att ansöka inkomstrelaterad dagpenning senast inom 3 månader från ansökningsperiodens första dag.
Ja, fyll i och lämna in din ansökan om inkomstrelaterad dagpenning till arbetslöshetskassan även för karenstiden.
Arbetslöshetskassan behöver också information från avbrotten, så genom att lämna in din ansökan säkerställer du att dina uppgifter är aktuella och att handläggningen går smidigt efter att karenstiden har löpt ut.
Ansök inkomstrelaterad dagpenning månatligen och fyll i de dagar du arbetat med arbetstimmar på ansökan.
Instruktioner om hur du fyller i arbetstimmar hittar du här.
Håll ditt status som arbetssökande i kraft och lämna in en kopia av ditt arbetsavtal.
Här hittar du mer information om lönens inverkan på dagpenningen.
Om du har varit på betald semester, ange detta i ansökan genom att välja alternativet ”avlönad semester” för semesterdagarna. Under punkten arbetstimmar kan du ange dina dagliga timmar enligt anställningsavtalet. Om din arbetstid varierar, kan du räkna ut dagliga semestertimmar genom att dela semesterlönen med antalet semesterdagar och därefter med timlönen.
Om du är osäker på hur många timmar du ska ange, räcker det med en uppskattning. Vi kontrollerar timmarna i samband med handläggningen.
Om det gäller någon annan betald ledighet, till exempel årsledighet, kan du välja alternativet ”annan orsak” och ange timmarna enligt den lön som har betalats.
Skicka en kopia av lönebeskedet till kassan, där den angivna perioden är betald.
Ange dina arbetstimmar enligt arbetsschemat för den avlönade sjukledigheten, eller det antal timmar som du har fått sjuklön för.
Skicka en kopia av lönebeskedet till kassan, där den sjuklönen framgår.
Om du är helt arbetslös och inte har någon inkomst kan du lämna in ansökan genast maximitiden för inkomstrelaterad dagpenning blir full.
Om du har någon inkomst, lämna in en ansökan för hela ansökningsperioden, eftersom inkomsten påverkar antalet dagar dagpenningen kan betalas för.
Enligt lag måste du ansöka om inkomstrelaterad dagpenning i en överenskommen rytm, månatligen eller var fjärde vecka. Ansökan måste alltid vara ifylld fram till slutet av perioden, även om perioden slutar till exempel på en helgdag. Avvikelse från ansökningsperioden kan försena utbetalningen av dagpenningen.
Om din arbetslöshet upphör under ansökningsperioden kan du ansöka om arbetslöshetsersättning för en kortare period. Ange orsaken till den kortare ansökningsperioden i din ansökan.
Prova följande metoder:
- Sätt ett kryss i övre högra hörnet av ansökan vid punkten ”spara inte utkasten” och uppdatera sidan. Detta rensar de uppgifter du har fyllt i, så du måste fylla i ansökan på nytt.
- Rensa webbläsarens cacheminne och uppdatera sidan.
- Försök fylla i ansökan på en annan enhet.
Om det fortfarande inte går att skicka in ansökan rekommenderar vi att du kontaktar kassans kundtjänst.
Du kan också ladda ner ansökningsblanketten från webbplatsen (”Blanketter”) och skicka den via webbtjänsten under ”Skicka bilagor”.
Du kan vara berättigad till tilläggsdagar om du har minst 5 års arbetshistoria under de senaste 20 åren och har uppnått en viss ålder innan maximitiden för inkomstrelaterad dagpenning löper ut.
Åldersgränsen bestäms enligt födelseåret:
- Födda 1957–1960: minst 61 år innan maximitiden löper ut
- Födda 1961–1962: minst 62 år innan maximitiden löper ut
- Födda 1963: minst 63 år innan maximitiden löper ut
- Födda 1964: minst 64 år innan maximitiden löper ut
Personer födda år 1965 eller senare har inte rätt till tilläggsdagar. Arbetslöshetskassan kontrollerar automatiskt rätten till tilläggsdagar.
Mer information om maximitiden för inkomstrelaterad dagpenning finns här.
Om du får dagpenning kan du ansöka om inkomstrelaterad dagpenning fram till dess att pensionen börjar. Kom ihåg att meddela arbetskraftsmyndigheten om när pensionen börjar.
- Meddela att du går i pension via fackförbundets e-tjänst på adressen: www.pam.fi/asiointi. Du hittar mer information här.
- Om du endast är medlem i Servicebranschernas arbetslöshetskassa kan du meddela om pensioneringen genom att skicka ett meddelande via webbtjänsten. Mer information finns här.
