Hur kan du hjälpa oss att undvika onödiga väntetider vid behandlingen av ansökningar?
08.07.2025
Servicebranscherna arbetslöshetskassa får tidvis ett stort antal ansökningar om inkomstrelaterad dagpenning under kort tid. Det kan orsaka längre handläggningstider och köer i kundservicen. Särskilt vid månadsskiftet får vi många ansökningar och förfrågningar.
Vi har samlat nedan en lista över sätt som var och en kan bidra med för att ansökningarna ska handläggas smidigare.
Öka effekten av automatisk beslutsfattning
Vi använder automatiserat beskutsförfarande i behandlingen av vissa fortsättningsansökningar. Din ansökan hanteras sannolikt automatiskt och snabbare om du gör följande:
- Skicka din ansökan alltid i månatliga ansökningsperioder. En ansökan från en för kort eller lång period hänvisas till manuell handläggning. Om du arbetar deltid, skicka ansökan enligt din löneutbetalningsrytm (t.ex.16.7–15.8).
- Skicka din ansökan regelbundet en gång i månaden. Uppehåll mellan ansökningsperioderna kan öka behovet av utredningar, vilket fördröjer handläggningen. Om du skickar flera månaders ansökningar på en gång, går de också vidare till manuell handläggning.
Andra sätt att påskynda handläggningen
Nedan finns andra vanliga tips som kan hjälpa till att påskynda behandlingen, även om du inte får ett automatiserat beslut:
- Du kan kontrollera den allmänna handläggningssituationen för ansökningarna här.
- Om ditt ärende gäller Servicefackets PAM:s medlemsavgifter eller medlemskap, kontakta fackets medlemstjänst (tel.030100640).
- Innan du kontaktar vår kundservice, kontrollera om du hittar svaret på din fråga på vår webbplats, t.ex. under rubrikerna Allmänna villkor för inkomstrelaterad dagpenning, Instruktioner för ansökan och Deltidsarbete och dagpenning.
- Skicka inte flera meddelanden om samma ämne eller fråga om mottagande av meddelande med ett nytt meddelande. Varje nytt meddelande startar en ny handläggningskedja, vilket förlänger svarstiden och överbelastar kundservicen.
- Kom ihåg att du kan ansöka om dagpenning retroaktivt för högst tre månader.
Via vår webbtjänst kan du bland annat fylla i ansökan om inkomstrelaterad dagpenning, skicka bilagor och meddelanden samt följa handläggningen av din ansökan.
Vi gör vårt bästa för att din ansökan handläggs så snabbt och smidigt som möjligt. Tack för samarbetet!